Monday, October 25, 2010

Hari-hari yang berlalu,
Membawa bermacam cerita,
Duka dan lara,
Tawa dan ceria,

Manusia seakan lupa pada Yang Esa,
Seakan merekalah raja yang memerintah segala,
Merekalah presiden yang menjadi kepala,
pada segala maarof mahupun mungkar,

Dan aku,
Melihat ke dalam diri,
Mencari....
Mereflek diri.....
Siapakah aku???
Di kehujungan sana...
Aku seakan melihat diri aku yang sangat kerdil,
Jika virus itu hanya terlihat menggunakan mikroskop canggih ,
Kalau bakteria tidak terlihatpun kelibatnya ...
Jika menggunakan mikroskop cahaya....
Aku entah setara mana???
Tidak bakteria,
Tidak juga virus....

Ya Allah...
Berikanlah kepada ku kekuatan,
Berikanlah kepada ku ketabahan,
Tunjukki jalan yang lurus,
Jalan yang telah Engkau tunjukkan kepada orang beriman sebelum ku.
Jauhi lah aku daripada mereka-mereka yang zalim.
Ya Allah, jika bakteria malah virus berguna kepada sejagat,
Aku mohon supaya hidupku memberi makna kepada semua,
Aku mohon kepada Mu, ya Allah..
Moga hidup ku bermanafaat kepada penghuni dunia,
Moga aku dapat menjadi pelita yang boleh menerangi hidup orang lain,
Moga aku dapat menjadi penunjuk jalan untuk yang hilang pedoman,
Moga aku dapat membantu membina generasi peneraju alam.

Ameen Rabbul'alamin

No comments:

Post a Comment